על כתפי גמדים: אורי ליפשיץ מצטרף לערן אבירם מדי שבוע, בפרקים בני 20-30 דקות בהם נדבר על משחקי ושחקני תפקידים, עם נושאים שונים מהארץ והעולם.
כתובתנו: gamadim@roleplay.co.il, שלחו לנו הודעות, נקריא אותן, ונדבר על הנושאים שאתם מעלים.
בתוכנית הפעם:
אורח: איתמר קרביאן מקבוצת האימפרוב לאמאבאטי.
בפרק נדון בסגנון הופעה שמכונה אימפרו או אימפרוב, שכמעט ואינו מוכר בארץ. לקריאה נוספת בוויקיפדיה.
1:12 למה להעביר סדנת אילתור בכנס משחקי תפקידים?
איתמר מסביר מה ביקש להעביר בסדנת אילתור לשחקנים. לנער אותם מהקיבעון, שלא רק ימתינו להוראות המנחה, אלא יזמו ויאלתרו בעצמם, כדי להעשיר את הסיפור ואת התנהגות הדמות.
איתמר גם נותן כמה דוגמאות לתרגילים שביצע בסדנה.
6:08 יחסי שחקן ומנחה – מי קובע עובדות
שחקן, אל תהסס להציע למנחה עובדות חדשות. מנחה, היה מוכן לשקול אותן, "שחרר" לשחקנים מרחב חופשי מסויים. זהו דיון מתמשך, חלק מיצירת הסיפור המשותפת, ולא חלוקת תפקידים נוקשה.
8:47 אימפרוב על במה
קצת על נוהל העבודה של מאלתרים בהופעה.
11:06 שימוש בעוגן לדמות
להחליט משהו אחד שנכון לגבי הדמות, ולשחק אותה כך. תנועה גופנית, צורת התנהגות, תיאור סופרלטיבי. לאחר מכן, להחליט מדוע הדמות עשתה זאת, למצוא הצדקה בדיעבד.
דוגמא עם הרוזן פונשטוקן, החינני כל כך!
15:07 איפה היה האימפרוב עד היום
הדיון התיאורטי במשחקי תפקידים עוסק לרוב במכאניקה או בפן החברתי, אבל כמעט ואין התייחסות לפן ההופעה, כמעט ואין הצגה של טכניקות האימפרוב האלו. בשבילי, לפחות, מדובר בדברים חדשים לגמרי. למה זה?
שני התחומים – אימפרוב ומ"ת – צעירים יחסית ומתפתחים זה לצד זה.
אני חושב שסנדאות הן דרך יעילה במיוחד להעברת המסר, שלא כמו בדיון תיאורטי במכאניקה, למשל, בו גם ספרים יכולים להספיק.
18:23 ההבדלים בין מופע אימפרוב לאלתור במשחק
באימפרוב, בתכל'ס, כולם מנחים. אנחנו מהרהרים קצת לגבי הדמיון למשחקי אינדי שבהם כולם מנחים, שקצת מטשטשים את הגבול בין משחק להופעה.
אורי העביר משחק לקבוצה של מאלתרים מקצועיים, וזה לא היה קל.
20:45 סדנת האלתור למנחים
אורי מספר על הסדנה שהוא הריץ, איך לעזור למנחים להתמודד עם השלכות של החלטות שחקנים פתאומיות.
הכלי העיקרי: תבניות ושבירת תבניות. תפוס פרט אחד בתבנית המוכרת (הפונדקאי מנקה כוס) ושבור אותה (זו לא כוס, זה חתול), ושאל את עצמך – למה הפרט הזה השתנה? (הפונדקאי הוא בעצם דרואיד, יש כאן הרבה בעלי חיים).
איתמר מציין שמדובר במהלך דו-שלבי: שבור את המצב הרגוע עם משהו מקורי, ואז מצא דרך לחזור לאותה רגיעה, לאור הפרט החדש.
25:11 שיתוף השחקנים באלתור
שימוש בשחקנים כדי לקבל השראה, או כדי לעזור להחליט על תוצאת מצבים.
כמו כן, הסבר על ק. אורי, שיטת task resolution מקורית משהו, כחלופה לקוביות.
ק. אורי הוא במקור D-Wayne, מהפודקאסט Fear the Boot.
28:24 לקחים מעולם המ"ת, לאימפרוב
איתמר חושב שכמעט כל המאפיינים של הנחיית משחק תפקידים, הם בסיס לאימפרוב.
אורי ממליץ לשחקנים ומנחים ללכת לסנדאות אימפרוב, להכיר טריקים חדשים, לרכוש את הכלים להיות מוכן מבלי להתכונן, וללמוד דרכים להתמודד עם דברים במשחק ומחוץ לו.
ואני מתלונן שאין מספיק שימור של תוכן מסדנאות והרצאות בכנסי מ"ת.
32:16 מימון הרועה האחרון
כבר כתבתי למה לדעתי ראוי להשקיע ברועה האחרון – סרט פנטזיה ישראלי בשלבי התהוות, מידיהם של חבורת יוצרים מוכשרים כמו שדים דרגה 16.