פרק 15 – לכתוב בין מפגשים

על כתפי גמדים: אורי ליפשיץ מצטרף לערן אבירם מדי שבוע, בפרקים בני 20-30 דקות בהם נדבר על משחקי ושחקני תפקידים, עם נושאים שונים מהארץ והעולם.
כתובתנו: gamadim@roleplay.co.il, שלחו לנו מחשבות משלכם על מה שאמרנו, דברים מעניינים שקרו במשחקכם, או נושאים שמעניינים אתכם.

(לחצו להורדת הפרק)

בתוכנית הפעם:

אורח: אבשלום גיסין מתארח ומדבר על דברים מגניבים שאפשר לעשות עם כתיבה יוצרת.

0:52 פתיחה
תציעו נושאים מעניינים, נזמין גם אתכם!

1:13 פיתוח דמות באמצעות כתיבה יוצרת
למה מטלות כתיבה בין מפגשים זה רעיון מעולה: שומר על עניין, מאפשר פיתוח דמות, ועוד! תקשיבו לפרק ותגלו.
לאבשי יש תואר שני בספרות אנגלית. וגם הוא וגם אורי מנוסים בתחום הכתיבה היוצרת.
הזדמנויות כתיבה! הרבה יותר טוב מ-"מטלות".

2:23 מה זה כתיבה יוצרת?
כל אחד יכול, אל פחד. צריך רק לשבת בין מפגשים, עם קצת זמן לנסח ולכתוב דברים לגבי הדמות. הדמות עדיין חיה, גם מחוץ למפגש, ובכתיבה יש לך זמן לעשות איתה דברים שאי אפשר לעשות בזמן המשחק.
למשל, להבהיר לאחרים דברים שאתה רוצה להראות בדמות ולא באו לידי ביטוי במהלך המשחק.
אחרים יכולים להגיב – בכתיבה, או בתוך המשחק – כך שזה לא רק אתה והסיפור האישי שכתבת לעצמך, אלא הזדמנות להפוך את המשחק כולו לעשיר יותר.

4:26 אני רוצה לפתח דמויות בין מפגשים – מה עושים?
שאלה שבועית: מישהו, לאו דווקא המנחה, פשוט מישהו שאחראי, שולח מדי שבוע שאלה וכולם עונים לגבי הדמויות שלהם (ממה הדמות מפחדת? מהו הזיכרון הראשון שלה? מהו פריט המזון שהיא הכי אוהבת?). כל מני אנשים לוקחים לכיוונים שונים.
יש שמעדיפים תשובה קצרה ומשעשעת, יש מי שמפרט מאוד, יש מי שלא מתחבר בכלל.אבל כמו כל מוסכמה אחרת בקבוצה – צריך לוודא מראש שכולם בראש הזה.
יש דברים שעוברים רק בין השחקן והמנחה, בלי שאחרים רואים. גם זה לטובה: השחקן מוסיף צדדים לדמות, וזה מאפשר למנחה להוסיף קרסי עלילה ולקחת תוכן מהרקע של הדמות, וזה מעשיר את המשחק לכולם.

6:56 לפתח אינטראקציות בין דמויות
לשלוח התכתבויות בין הדמויות עצמן. אפשר ליצור תיבות דואר יעודיות לדמויות. כדאי לעדכן את המנחה, אם כי אפשר גם בדיעבד, אחרי שההתכתבות הסתיימה.
אפשר גם סתם לשבת אחד-על-אחד, שני שחקנים, אבל להתכתבות יש יתרונות: זה מתועד, אפשר ליידע את המנחה, יותר זמן להתנסח ולחשוב לעצמך אם זה מה שהדמות היתה עושה.

9:40 הפן הטכני
להבדיל בין מידע משחקי (קראנץ') לתיאור פנים-עולם (הפלאף) – פשוט צריך להחליט על נוהל.

11:00 איך לתגמל על כתיבה
אני לא חושב שמנחה צריך לתת מוטיביציה חיצונית (כדוגמת נק"נ) על דבר שכזה. עצם השימוש בתוכן שנוצר, זה כל התגמול שצריך. בין אם כקראנץ' או כפלאף: למשל לתת 1+ לחפץ שתואר כחשוב לדמות, או להכניס פרטים שתוארו לעלילה של המשחק.
עצם השימוש הוא פידבק שמעודד התנהגות. השקעת? תראה, ההשקעה השתלמה. תעשה עוד, תקבל עוד.

13:45 לשמר עניין מחוץ למפגשים
למשל, אם נפגשים רק פעם בשבועיים, מטלות כתיבה מותירות את העניין במשחק. להמשיך לחשוב על המשחק, לזכור מה שקרה, להמשיך להיגנב מהמשחק.

14:10 דוגמאות נוספות לסוגים של תרגילי כתיבה
לבקש מהדמויות לתאר את החוויה האישית שלהן מאירוע חשוב שהתרחש במפגש האחרון.
אחרי דילוג בזמן, לתאר מה הדמות עשתה בינתיים, ושמירה על רצף העלילה.
לתכנן קדימה לקראת שדרוג מכאני רצוי – כשאתה כבר יודע לאן תרצה לקחת את הדמות, מבחינה מכאנית, אפשר לתת כבר עכשיו בנייה מוקדמת לקראת זה.
הכתיבה היא גם הזדמנות לעשות קצת מחקר ולגלות דברים מעניינים על העולם האמיתי, ולקבל מהם השראה הלאה.
זו גם הזדמנות לראות איך הדמות שלך רואה את האחרות – האם התיאורים שלך עובדים? האם אתה מציג את מה שאתה רוצה? כדאי לחזור על זה מדי כמה זמן.
טיפ למנחים: ששחקנים יכתבו שמועות ששמעו על המבוך, או דברים שלמדו על המפלצת. ואז, להשתמש בזה.
להשתמש בכתיבה אחרי החלפת דמות – כדי לשמור על הדמות שנמצאת "מחוץ למסך" עדיין בחיים, הרפתקאותיה עדיין רלוונטיות.

22:20 מעבר לטקסט סיפורי
כל סוג של יצירה עובד באותה מידה: שחקנים עשויים להעדיף להביע את עצמם בדרכים אחרות, למשל הקלטה, איורים, מפות, מתכונים, קטעים מתוך אנציקלופדיה בדיונית, כל מה שתרצו. לא חייב להיות רק טקסט שנראה שנלקח מתוך סיפור.

23:48 גם המנחה יכול לכתוב
בין אם מנקודת הראות של דב"ש ששחקנים אוהבים, או לכתוב "בינתיים…" (meanwhile), ליצירת מתח, בשביל רמזים מטרימים, בשביל לסגור קצוות שלא נסגרו במשחק.

25:35 התכתבות כפתרון
שימוש בהתכתבות כדי להעלות על פני השטח ויכוח שרץ בין שחקניםדמויות, לפתח ולפתור אותו מחוץ למפגש (כי בזמן המפגש – משחקים).

27:10 מערכות נגמרות, אבל התיעוד נשאר
ממש כיף להיזכר בכל מה שעברנו ביחד, תוצאות הסיפור שסיפרנו. כיף להיזכר גם כשהמשחק עוד רץ, כשקוראים דברים שנכתבו לפני שנתיים. נותן תחושת עומק, רואים את תהליך השינוי לאורך זמן.

28:31 קצת חוויות אישיות
לאורי יש קבצים של עשרות עמודים, לפי מערכות, של יצירות שחקנים. לא רוצים שגם לכם יהיה כזה?…
באחת המערכות של אורי הוא היה כותב עיתון, על דברים שקורים ברחבי היבשת, ככה הדמויות לומדות. עם הזמן חלק מהדמויות תרמו לעיתון כתבות.
פעם במערכה אצלי דמות שלחה מכתב נוקב לכנסיה, זה נתן לשחק זמן לשבת ולהתנסח היטב, וגם להמציא את מבנה הכנסייה תוך כדי.
כשאתה משקיע, בין אם בכתיבהיצירה בין מפגשים או אחרת, אתה מעודד עוד השקעה במשחק, באופן כללי.

31:50
שלחו לנו מיילים! איך אתם השתמשתם בכתיבה ויצירה מחוץ למפגשים? איזה מן דברים אתם עשיתם, מעבר להצעות שאנחנו העלנו?

עדכון: שכחתי להכניס אותם במקור, אז הנה הם, קישורים למספר קטעים שכתב אורי על שתיים מהדמויות שלו, שונאן ומרקוס אולין, מהגלריה של אורי. חשוב להזכיר שזו לא דוגמא לאופן בו "צריך" לעשות את זה, זו דוגמא לאופן בו אורי נהנה לעשות את זה. אתם תעשו איך שאתם רוצים.

Bookmark the permalink.
  • שלחו לנו מיילים לכתובת show ב-dwarves.org.il - אנחנו קוראים כל מייל, ולכולם אנחנו עונים!