על כתפי גמדים: אורי ליפשיץ מצטרף לערן אבירם מדי שבוע, בפרקים בני 20-30 דקות בהם נדבר על משחקי ושחקני תפקידים, עם נושאים שונים מהארץ והעולם.
כתובתנו: gamadim@roleplay.co.il, שלחו לנו מחשבות משלכם על מה שאמרנו, דברים מעניינים שקרו במשחקכם, או נושאים שמעניינים אתכם.
מסתבר שראשי תיבות הן זכר או נקבה לפי מה שנוח, אז דב"שים מצטרפות או מצטרפים, אפילו שדמויות בלא שחקן תמיד מצטרפות. אז כשאנחנו מחליפים בין זכר ונקבה באופן די חופשי בפרק – זה בסדר, מותר לנו!
בתוכנית הפעם:
עופר מתוקי שולח מייל לגבי דב"שים שמצטרפות לחבורה, ואז גם מתארח אצל אורי כדי לדבר על הנושא. הפרק הוקלט כשיחה בין שלושתנו, אז הוא פחות מסודר מבדרך כלל, מה שאומר שקצת קשה לתזמן את הנושאים בו. אבל בואו ננסה.
1:30 הנושא המרכזי
דב"שים, כן? אז לפעמים הן מצטרפות לחבורה!
3:50 קצת רקע
אפשר (וכדאי) לחלק דב"שים לסוגים. כמו כל דבר אחר במשחק, הם בראש ובראשונה כלים. בדרך כלל בידי המנחה.
האם כדאי לצרף בכלל דב"שים לחבורה?
הדב"ש הוא לא אחד מגיבורי הסיפור, אז מה הוא עושה שם בעצם? האם הוא לא מפריע לי להפוך את השחקנים לגיבורים?
לדמות משנה לא קורים דברים מעניינים.
6:17 סוגי דב"שים
אלו שרק סוחבים ציוד או מרפאים, עושים תפקיד טקטי כלשהו.
דמות מנחה – מישהו שהמנחה משחק כמו היה דמות בחבורה. מסוכן להפליא, בעיני.
7:40 איזה דב"ש יכול להתקיים בחבורה?
פאסיבי, שקט, בצד. כזה שמדברעוזר רק כשצריך אותו.
אורי רוצה לתת לשחקן דב"ש כדי שיגלם אותה כדמות משנה. טוב במיוחד אם יש קשר בין הדמויות, כדי שלא להתמודד עם מריבות ביניהן.
עופר מציע לתת אותה דווקא לשחקן אחר. בארס מאג'יקה כל שחקן משחק אוסף שלם של דמויות, המכשף העיקרי וכל המשרתים שלו, שמחולקים בין שאר השחקנים בחבורה.
10:36 כשהדב"ש נכנס למקום לו לא
במקרה של עופר, קרה אירוע מעניין בחבורה, והדב"ש הנוסף פשוט היה שם.
אבל למה הוא היה שם מלכתחילה? כי הוא "מחכה" לשחקן עתידי שאמור להגיע.
עדיין, אורי ואני לא חושבים שכדאי היה להכניס את הדב"ש הזה כאן. כן, יום אחד הוא יהיה דמות שחקן, אבל הוא עדיין לא.
עופר מפיל עלינו סדרה של הפתעות, מסתבר שיש עוד הרבה רקע מאחורי הדברים שתיאר במייל. ואלו הם דברים חשובים! קחו זאת כלקח לעצמכם, כשאתם שולחים לנו מייל, אל תהססו לפרט ולהסביר את עצמכם. וגם לתת מחשבות משלכם על הנושא.
13:18 דב"שים לדוגמא
אני מביא דוגמא ממערכת התפוז הסגול שהרצתי, שבה היו מלא דב"שים בתפקידים שונים.
היו שלושה מלווים שהיו נאמנים לאחת הדמויות, עושים מה שהשחקן מבקש מהן. אחרת, הם על "אוטומט" בקרב (בשליטתי). מחוץ לקרב הם משרתים בעיקר כאתנחתא קומית או כדי לחזק ולגבות את התמות שהשחקן רצה לקדם.
ראוי להזכיר שכדאי שדב"שים יהיו יחודיים ומעניינים, גם אם הם רק כלים. כמו שכדאי שציוד יהיה מעניין.
16:08 חלוקת נטל הדב"ש בין שחקנים
עופר מציע לגבש אופי לדב"ש, או-אז אפשר לתת אותה לשחקנים, שעכשיו כבר יודעים איך היא תגיב במצבים שונים.
16:42 איך הדב"ש שבחבורה משתתף בשיחה?
המנחה צריך לגלם את הדב"ש שמול החבורה, אך גם את זו שבתוך החבורה. לא?
לא. הדב"ש שבתוך החבורה היא לא גיבור. היא לא צריכה לדבר, ואין לה דיעה להביע. מלבד באופן מוקצן, או כגיבוי לדבריהם של השחקנים.
אפשר להשתמש בה כדי לתת אקספוזיציה על העולם, בהחלט. זה תפקיד חשוב, ואם יש לדב"ש משהו רלוונטי להוסיף, כי צריך להוסיף מידע, שידבר. אבל הוא לא משתתף בשיחה מעבר לכך.
אז כאמור, אני מציע לצמצם ככל האפשר במצב הזה בכל מקרה.
אורי מזכיר שאפשר להשתמש בדב"ש גם כדי למשוך תגובות מהשחקנים.
אני מודאג מהמלכודת של "אבל אם זה היה קורה באמת, הרב היה אומר ככה וככה". כי זה משעמם, אנחנו לא מנסים להשיג תיאור "נכון" של מציאות, אלא סיפור מעניין. ויש סכנה שבניסיון לעשות תגובות "אמיתיות" של הדב"ש, הוא רק יפריע למטרה האמיתית – לעשות סיפור מעניין שבמרכזו השחקנים.
21:10 מהבחינה הטכנית: איך המנחה מבהיר שהוא מדבר כדב"שים שונים?
אני עובר בין קולות. אורי מציין כמה טריקים פיזיים שימושיים: להחליף הבעות פנים, להזיז את המשקפיים לקצה האף, לרכון קדימה.
אוסיף עוד משהו אני נוהג לעשות: לפנות ימינה או שמאלה. פשוט להפנות את הפנים ואת הגוף כאילו אני מדבר עם מישהו משמאלי, לעומת מישהו מימיני. זה עובד.
22:05 קצת הרהורי דב"שים
אורי מתלונן שדב"שים לא מקבלים זכויות.
אני מציין שוב, בניסיון לסכם, את שלושת התפקידים העיקריים שאני רואה לדב"שים: כלי טקטישימושי, לשפוך אקספוזיציה, והדב"ש של צ'כוב (כלי עלילתי).
22:54 דב"ש שהופך לד"ש
אורי נותן דוגמא לדב"ש שהפך למרכזי מספיק, התפתח סיפורית ומכאנית, עד אשר כשהגיע שחקן אורח, הוא לקח אותו כדמות.
עופר מתכוון לתת את הדב"ש החבורתי לשחקן שיגיע בקרוב.
אורי מעדיף דב"ש כשטוחות ולא בחבורה. ואם כבר יש דמות שהוא רוצה שתהיה חשובה בחבורה, הוא ישתדל להביא שחקן אורח כדי שישחק אותה. ש"מ, שחקן מבקר.
אורי עושה שוב הקבלה חשובה בין דב"ש לחפץ – אחרי שניתן האפיון הראשוני עבורו, השחקנים יכולים להמשיך להשתמש בו אפילו אם אין אף אחד שמגלם את הדמות באופן קבוע, וזה לא הופך את העולם לפחות אמין.
27:35 יישום של פרק 15
עופר נותן דוגמא לאופן בו יישם במשחק משהו ששחקן יצר ברקע שלו, כמו שהצענו בפרקים קודמים, וזה יוצא לו אחלה.
29:10 אחרית פרק
אנחנו מדברים קצת על נהלים של רשות העתיקות, והמוזיאון לתולדות קריית אתא.