על כתפי גמדים הוא פודקאסט שבועי, בו אורי ליפשיץ וערן אבירם מדברים על משחקי ושחקני תפקידים, מתמקדים מדי פרק בנושא מסויים או במייל שקיבלנו.
(לחצו כאן בכפתור ימני כדי להוריד את הקובץ).
כתובתנו למשלוח מיילים: gamadim@roleplay.co.il. שלחו לנו מחשבות משלכם על מה שאמרנו, דברים מעניינים שקרו במשחקכם, או נושאים שמעניינים אתכם.
עקבו אחרינו בדף הפייסבוק של הפודקאסט, או בעמוד הגוגל+ שלנו.
בתוכנית הפעם: הצגת שיטת המשחק הפופולרית Fate, עם רני שרים (PeskyTiger, אחד ממנהלי פורום הפונדק).
0:28 הפעם מדברים על Fate
עמוד ההתחלות המהירות של פורום הפונדק.
תרגום לעברית של גורל מואץ.
התחלה מהירה של תיקי דרזדן, בעברית.
אתר הבית של Fate באנגלית.
2:25 מאיפה באה Fate
Fudge
Spirit of the Centaury
הנה ה-SRD (פירוט המכאניקה של השיטה) של Fate. הנה של ק20, הנה של פאת'פיינדר, וכאן בצד ימין תמצאו רשימה ארוכה של SRD נוספים.
Dresden Files, שיטה חשובה, נחזור אליה עוד מעט.
Diaspora, מד"ב יחסית קשה עם מערכת קרב חברתי חכמה.
Starblazer Adventures, אופרת חלל באווירת רטרו.
Kerberos Club (בגרסת Fate) – גיבורי על… באנגליה הויקטוריאנית! מזכיר את הליגה של הג'נטלמנים המובחרים. יש לי את הספר גם בגרסה לעולמות פראיים, ובמקור הוא ל-Wild Talents.
Icons – גיבורי על, דיברנו עליה באריכות בפרק 37.
Strands of Fate.
סדרת הספרים Dresden Files, מומלץ. יש גם ספרי שמע, מוקראים על ידי ג'יימס מאסטרס (ספייק מבאפי).
אז היום יש לנו את Fate Core ואת Fate Accelerated, לרכישה בכמה שתרצה מהאתר של Evil Hat.
על בידור מעולה ראוי לשלם.
10:40 איך פועלת Fate?
כל שיטת משחק מספקת סט כלים שמטרתו לגרום לחווית משחק כלשהי. מבוכים ודרקונים מספקת סט כלים ליצירת עולם פנטזיה "אמיתי", שבו אנחנו מוזמנים ליצור סיפורים. Fate מספקת סט כלים ליצירת הסיפור עצמו.
הראשון הוא סימולציה, השני נראטיב; לקריאה מומלצת נוספת, חס"א (נרחיב על כך בפרק עתידי).
לכל דמות יש מספר מיומנויות, שנמדדות בתוסף, בין 1+ ל-5+. מגלגלים קוביות Fate, שנראות ככה:
סוכמים את הפלוסים והמינוסים, התוצאה יוצאת בין מינוס 4 ל-4, ובסיכוי גבוה שיצא בסביבות 0.
לדמויות יש גם פעלולים, היכולות מיוחדות שלהן. בעולמות על-טבעיים, כאן נכנסים כוחות על-טבעיים.
16:08 אספקטים
האלמנט השלישי שמרכיב את הדמות, הוא האספקטים שלה. וזהו עיקר השיטה. גם סצינה ואזור יכולים לקבל אספקטים. כל דבר בשיטה יכול לעבור "תיוג", ולקבל אספקט.
האספקט הראשון של כל דמות הוא הרעיון המרכזי שלה – הדמות במשפט.
האספקט השני הוא הצרה שלה – משהו שיש לו פוטנציאל לסבך אותה בצרות.
שני האספקטים האלו הם מאפיינים שיש גם לכל דמות טובה בספר; לא פלא שהם שני הדברים הראשונים שאתה צריך להגדיר לגבי דמותך.
לאספקטים יש שלושה שימושים. ראשית, הם עוזרים ליצור עולם, כי אספקט הוא בעצם ביטוי של הקונצנזוס, משהו שכולנו הסמכנו עליו שהוא נכון.
שנית, אפשר להפעיל אותם, כדי לקבל תוסף 2+ לגלגול. כל אספקט שתצליח להסביר כרלוונטי לפעולה, יכול לבוא לידי ביטוי. אספקטים אינם טובים או רעים מטבעם – אם אתה יכול להסביר כיצד אספקט עוזר לך, זה מספיק כדי שתוכל להפעיל אותו, וכך לקבל 2+ לגלגול.
שלישית, אפשר לחייב אותם. כאשר אתה או המנחה מחיייבים את האספקט, אתם מסבכים את הסיפור. אם אתה מסכים לכך, תקבל נקודת גורל. אתה יכול גם לסרב, להגיד שאתה לא רוצה שזה יקרה, אבל זה עולה לך נקודה. למה אתה רוצה אותן בכלל? כי כדי שתוכל להפעיל אספקט, אתה חייב לנצל נקודת גורל.
גם את ההתחלה המהירה של עולמות פראיים אפשר להשיג בעברית מהפונדק, וראו כאן דוגמא לשימוש בשיטה, והסבר על ה-Benny.
27:50 בעיות בשיטה
יש קשיי תפיסה משמעותיים במעבר משיטה כדוגמת מו"ד, לשיטה כמו Fate. זאת לא בעיה בשיטה – אבל זו בעיה פוטנציאלית בחבורה, עקב כשל בתיאום ציפיות. אני מקווה בעתיד לסקר את הנושא הזה, שאני רואה כחשוב מאוד – לדעתי שחקנים רבים מדי מוותרים על שיטה נראטיבית ונרתעים ממנה, בגלל שכשניסו אותה, לא עזרו להם להיכנס להלך הרוח המתאים, והתוצאה היא "כן, ניסיתי, וזה לא לטעמיהשיטה גרועהזה לא עובד" שזה גרוע הרבה יותר מאשר "לא ניסיתי".
31:16 מהי גורל מואץ?
גרסה מתומצתת של משחק הבסיס; לא התחלה מהירה.
33:48 הצלחה וכישלון
יש כמה רמות הצלחה: נכשלת, תיקו, הצלחת, הצלחת וגם כל הכבוד.
בעולם המבוך (ואנור בעברית) יש הבדלה בין הצלחה והצלחה חלקית (וכישלון אינו בדיוק כישלון).
אגב, Edge of the Empire!
37:28 יצירת עולם עם Fate
System Toolkit – סט כלים ליצירת שינויים במכאניקה, כדי להשפיע על סגנון הסיפור שלכם.
צ'ארמים של אקזלטד – כלומר התעצומות של הנשגבים.
כל אספקט שאתה יוצר, שתמיד צריך לעבור אישור בידי המנחה, ובדרך כלל נעשה בשיתוף עם השחקנים האחרים, יכול לומר משהו חדש על העולם.
אורי אוהב לעשות את זה בכל מקרה, כזכור מפרק 30, איך נולד משחק.
41:50 יצירת עיר משותפת בדרזדן
תהליך יצירת המשחק בתיקי דרזדן לא מתחיל ביצירת עולם בידי המנחה ודמויות בידי השחקנים, "כרגיל". כולם יושבים ביחד ומתחילים ביצירת העיר במשותף. רק לאחר מכן כולם יוצרים – בעודם יושבים ביחד! – כל אחד את דמותו, הקשורה כמובן לעיר. ("עיר" לא חייב להיות מיקום גיאוגרפי עירוני; אבל לא ניכנס כאן לפרטים, קראו את הספר.)
46:06 מה אם אני רוצה לשחק פייט?
הורידו את גורל מואץ בעברית!
מאיפה מביאים קוביות פייט? בפרק המלצתי על Book Depository, אבל לא מצאתי שם. דחקו בחנויות המשחקים הקרובות לביתכם! אני יודע שרומ"ח כמעט הביאו לפני כמה חודשים, אבל לא חשבו שיהיה ביקוש. אפשר גם להשתמש בגלגלן אינטרנטי.
אפשר גם להזמין קוביות ריקות ולצייר עליהן במרקר, או להשתמש ב-ק6 רגילות ולשים עליהן מדבקות עם פלוס ומינוס. אפשר גם לגלגל 2ק6, להפחית אחת מהשנייה, אבל העקומה ההסתברותית די שונה, ותקבל משחק קצת שונה.
בלי לעצום עין, שיטת אינדי אימה מתורגמת לעברית.
טור מכאניקות משחק ב-rpg.net.
יש משחקי פייט בכנסים בארץ, אפילו שלא קל להריץ את השיטה בכנס בארץ. לכו ונסו!
52:23 סיכום
הערות? שאלות? מבולבלים לגבי התרגום?
רני ישמח לשמוע הצעות ופידבק על התרגום ב- rani.sharim בג'ימייל, או בהודעה פרטית לפסקי טייגר בפונדק.